Monday, September 23, 2013

TERIMA KASIH ATAS SEGALANYA, MOHON MAAF ATAS SEGALANYA


Assalamu'alaikum Warahmatullah Wabarakatuh... Syukur tak terhingga kepada Allah yang Maha Berkuasa. Alhamdulillah terdetik di benak aku untuk kembali menulis setelah sekian lama sepi, minda terkunci, terbelenggu menanti mati. Hidup ini indah andai jika dugaan dan cabaran hidup kita klasifikasikan sebagai warna dunia. Namun warna-warna suram pastinya menjadikan lukisan hidup kusam dan kelam. Apakah harus kita biarkan warna-warna suram ini terus mendominasi karya agung yang nak kita hasilkan?

Berlalu setengah setahun penuh cerita menganjakkan paradigma setakuk dari yang lama. Permasalahan hidup kadangkala menjerumus aku ke jurang yang dalam dan ada kala mengangkat aku setinggi awan. Pasang surut keimanan meletakkan neraca pertimbangan hati dalam kewarasan akal terumbang ambing. Cuma Allah yang Maha Mengerti, tiada satu pun makhluknya yang tahu tenang dan gelora di dalam hati.

RAHSIA! frasa yang hampir setiap manusia mumaiyyiz mengetahuinya, maksudnya jelas hanya dengan satu perkataan iaitu RAHSIA. Namun sejauh mana kita mengerti kerahsiaan yang ditetapkan kepada kita dalam aturan Allah Azza Wa Jalla. Betapa keterbatasan akal fikiran takkan mampu merungkai walaupun ada yang mengaku pandai namun jelasnya mereka semua hanya mengandai.

Hidup, Mati, Jodoh dan Rezeki merupakan rahsia terbesar dalam hidup. Pemikiran biasa hanya mampu mengungkap hidup dan mati lumrahnya alam, jodoh dan rezeki boleh dicari. Namun jangan kita lupakan semua itu hanya dengan izinnya Allah dan ia sudahpun termaktub dalam ketetapan-Nya. Kita sebagai hamba hanya perlu terus berusaha sebaiknya untuk persediaan ke arah kerahsiaan itu.
Dari sudut pemikiran, alhamdulillah anjakan ini sedikit sebanyak merubah perlakuan dan teknik aku dalam memutuskan satu-satu perkara yang berlaku. Atur langkah lebih berhati-hati, kerana bimbang tersungkur lagi. Jujur kata aku bukanlah manusia berhati kental cuma terkadang kusembunyikan dari pandangan mata-mata yang memandang juga dari telinga-telinga yang mendengar.

Cerita hidup ku memang tak seindah yang aku harapkan... masih tiada pekerjaan tetap, hutang yang masih tak terbayar, hajat yang tidak tertunai... Dulu pernah terfikir mengapa Allah duga aku sehebat ini, bagaikan tak tertanggung rasanya. Syukur Alhamdulillah Allah tarik aku dari aku terus tenggelam dalam sesalnya rasa, dari terpengaruh pada syaitan yang menggoda... Sungguh hidayah-Nya amat mahal tak terbanding dek harta sedunia. 

Benarlah kata-Nya "Allah tidak akan membebani hambanya diluar batas keupayaannya" dan buktinya aku tidak mati kerana dugaan itu sebaliknya aku menjadi semakin hidup kerana janji-Nya yang diulang sebanyak dua kali berturut-turut dalam Surah Al-Insyirah "Bahawasanya pada setiap kesukaran itu berserta dengannya kemudahan" dan aku akan tetap meyakininya kerana Allah tidak pernah memungkiri janji.


Khamis - 1 Julai 2013, seminggu sebelum Umat Islam di Malaysia merayakan Aidilfitri aku telah diuji dengan kemalangan jalanraya seawal pagi jam 7 dalam perjalanan ke pejabat mengakibatkan kaki aku mengalami keretakan tulang. Terima kasih kepada individu yang tak sempat aku kenali membantu mengalihkan motor aku yang merentang jalan. Juga terima kasih buat 3 orang Pegawai di Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pendidikan Malaysia yang membantu memapah dan menghantar aku ke Hospital Putrajaya tak lupa juga rakan sejawat yang banyak membantu dalam urusan hospital. Terima kasih juga buat kekanda tersayang yang menjemputku pulang ke rumah selepas selesai urusan di hospital. Tak lupa juga buat individu-individu  yang mengambil berat dan mendoakan kesembuhan aku. Allah sahaja dapat membalas jasa baik kalian.

Musibah ini menyedarkan aku betapa kurangnya aku beristighfar, betapa jarangnya aku membasahi lidahku meratib kesyukuran, betapa lalainya aku pada ibadah kewajipanku dan doa-doaku. Sedar dengan kenyataan Allah sentiasa ada dalam setiap keadaanku menjadikan aku lebih tabah mengharungi setiap detik yang berlalu dalam episod yang menguji cekalnya hati. Berpantang maut sebelum ajal, berputus asa bukanlah suatu pilihan kerana lautan rahmat ternyata lebih luas dari pengharapan hamba yang tak bertepi.

Aku mohon keampunan Allah dan kemaafan manusia atas perlakuan aku yang telah menyakiti, atas janji-janji yang sering dimungkiri, dan pada kata-kata yang pedih melukai. Walau kemaafan tak kuperolehi aku yakin Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk diri ini. Takkan sekali-kali aku mengharapkan redha manusia kerana aku takut Allah menyerahkan aku kepada manusia. Biarlah dengan redha Allah menjadi tunjang setiap gerak laku hidupku kerana pada akhirnya aku akan kembali pada-Nya jua.

Semoga akan terus ada coretan seterusnya... 
Sekian sahaja buat kali ini...
Wassalam... 

No comments: