Tuesday, July 31, 2012

FASA PERTAMA SUDAH BERAKHIR! - FASA KE-2 BERMULA



Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Wamaghfiratuh Waridhwanuh...

...buat semua pelawat 'BLOG USANG'. Alhamdulillah ramadhan hadir dengan semangat baru buat semua. Macam mana Ramadhan kali ini? seronok tak? apa? penat? panas? letih? ....alah bisa tegal biasa la nanti tu kan... apa? tak rasa apa-apa? macam biasa? hmmm... that must be something wrong somewhere... kene buat kaji selidik ni...heheheh

Macam sekelip mata 'Fasa Pertama' Ramadhan dan pergi meninggalkan kita, dan kita dah pun masuk ke Fasa ke-2 Ramadhan... Fasa!? Fasa ape ni!? Fasa Bulan? Fasa Perumahan?  

Sebulan ada 30 hari dan Rasululullah membahagikan Ramadhan itu kepada 3 fasa. Seperti yang sedia maklum,ramai yang tahu 3 fasa yang disebut oleh baginda s.a.w.3 fasa tersebut ialah :
  • Fasa Pertama - Rahmat Allah. 
  • Fasa Kedua   - Keampunan Allah.
  • Fasa Ketiga   - Bebas daripada Api Neraka Allah.
Keutamaan 10 hari pertama Ramadhan.
Pada 10 hari ramadhan telah diriwayatkan sebagai hari diturunkan rahmat daripada Allah kepada manusia. Pada 10 hari pertama ini juga kita akan mendapat limpahan pahala dari pelbagai amalan-amalan yang kita lakukan selama berpuasa. 


Keutamaan 10 hari pertengahan Ramadhan. 
Fasa kedua ini Allah banyak memberikan maghrifah atau keampunan .Inilah saat yang tepat bagi kita untuk meminta ampun atas dosa-dosa kita dengan memperbanyakkan zikir dan meminta ampun agar semua dosa-dosa kita diampunkan dan taubat kita diterima Allah s.w.t.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Sepanjang ramadhan ni ada tak persoalan-persoalan yang timbul di fikiran kawan-kawan pengunjung BLOG USANG ni berkaitan dengan sikap kita di dalam bulan ramadhan? BLOG USANG ada beberapa persoalan yang terbuku di kotak minda ni. Jom kita kongsikan bersama...
  • Ramai orang boleh laksanakan puasa sepanjang hari dari waktu imsak hinggalah maghrib, TAPI kenapa ada antara yang puasa ni tak mampu nak dirikan solat yang 3-7 minit?
  • Ada yang bangun lewat kesiangan TAPI yang dia sesalkan ialah terlepas bersahur dan pasti tak larat nak berpuasa bukannya sesal kerana terlepas solat subuh
  • ada baca di blog ust. zaharuddin, soalan "saya masih dalam hadas besar selepas berjunub bersama isteri pada malamnya dan sehingga tengahari saya masih dalam hadas, sahkah puasa saya?" hadas bukanlah perkara yang membatalkan puasa TAPI ia kunci sahnya solat
Berdasarkan soalan di atas dapatlah BLOG USANG rungkaikan ada di kalangan kita yang berpuasa tetapi meremehkan solat, Solat itu tiang agama, Puasa itu dindingnya, macam mana nak teguh dinding kalau tak ada tiang? 

Jom kita usaha lebih sikit bersama-sama, bukan untuk siapa-siapa, cuma untuk diri kita, siapa lagi nak bantu... 

"Selamat berpesta ibadah di bulan Ramadhan"  

No comments: