Wednesday, July 18, 2012

MELANKOLIK ENIGMA-BAB DUA (2)

Haekal termenung di muka jendela, tak pasti pandangannya jatuh kemana namun akal fikirannya menerawang pada memori suka duka bersama Aisyah Humairah, almarhumah isterinya. Segalanya melintas pantas di ruang minda sehingga akhirnya kosong.


"Assalamu'alaikum Abi..."

Lamunan Haekal berkecai pada ucapan salam manja Daniel.

"Wa'alaikumussalam Daniel, anak Abi da bangun, alhamdulillah. Daniel lapar tak, jom kita sarapan, Abi da lapar sangat ni"

"Daniel nak sarapan Koko Crunch dan air Milo...Minum milo anda jadi sihat dan kuat" kata Daniel sambil mengajuk lagu dari iklan Milo di televisyen.

Haekal tertawa dan senyuman pun terukir. Daniel kini sudah berusia 3 tahun, maknanya sudah 3 tahun juga dia membesarkan Daniel sendirian, namun dia senang kerana pada usia sekecil ini Daniel sudah petah berkata-kata, mungkin saja kerana Daniel jugalah teman setia untuk Haekal berbicara. Daniel adalah seisi dunia bagi Haekal.

***********************

Usia menghantar Daniel ke nursery, Haekal terus bergegas ke pejabat. Mengharungi kesesakan jalan raya di bandar metropolitan Kuala Lumpur bukanlah suatu yang membebankan bagi dirinya, malah baginya itu hanyalah salah satu rutin harian ditambah dengan celoteh penyampai radio PanasFM yang menceriakan perjalanan.

Prowhalmer Sdn. Bhd. yang diasaskan oleh seorang hartawan mendiang Tan Sri Joseph Tan ayah kepada almarhumah Aisyah Humairah kini semakin maju di bawah pimpinan Haekal, pelbagai pembaharuan telah diimplimentasi bukan sahaja meningkatkan prestasi pekerja, malah menghasilkan suasana kerja yang ceria dan kondusif. Memang pilihan yang tepat buat mendiang Tan Sri mewariskan sebahagian besar saham syarikat kepada Haekal dan menjadikan Haekal CEO baru Prowhalemer.

"Selamat pagi Tuan, mesyuarat dengan ahli lembaga pengarah jam 10 pagi ini telah disahkan oleh semua ahli, bilik mesyuarat Avicenna telah saya siapkan"

"Terima kasih jenny, Insyaallah saya sudah bersedia"

Setiausaha Haekal menyapa dan memperingatkan jadual mesyuarat pagi ini. Jenny memang seorang setiausaha yang amat berdedikasi dalam setiap gerak kerja, tidak hairanlah Haekal mengekalkan Jenny sebagai setiausaha utama Prowhalemer selepas mendiang Tan Sri meninggal.

************************ 


Mesyuarat berjalan sebaiknya, pelbagai idea baru dan permasalahan berjaya di bincangkan, pengendalian mesyuarat yang baik amat perlu dalam sesebuah organisasi. "Membincangkan isu secara hikmah dan penelitian idea secara kolektif mampu menghasilkan keputusan yang lebih persis dan jitu." Itulah nasihat mendiang Tan Sri pada Haekal suatu masa dahulu.

Sudah jam 5 petang, Haekal berhenti meratib tasbih selepas solat Asar sebentar tadi, kini masa untuk pulang menjemput anak kesayangannya di Nursery Little Khaliff. Nursery Little Khaliff sudah terkenal di Malaysia sebagai francais nursery dan tadika yang mampu melahirkan kanak-kanak pintar serta bijak berfikir dan bertindak.



************************
 

"Assalamu'alaikum Abi..."


"Wa'alaikumussalam Daniel, anak Abi belajar apa hari ni? Seronok tak?"

 "Daniel belajar doa kepada ibu bapa Abi, seronok sangat, lepas ni danel boleh doakan Umi supaya Umi bahagia dan diselamatkan dari seksa."


"Insyaallah Daniel, Umi orang baik, pasti Allah sayang Umi."

Tak semena-mena mengalir air mata membasahi pipi Haekal, cepat-cepat diseka supaya tak terlihat di mata anaknya, namun Daniel awal lagi sudah terlihat, namun didiamkan sahaja. Mungkin sahaja sudah sebati sejak kecil, pantang tersebut perihal Umi, pasti Abinya akan berubah riak wajah.



"Ya Allah, ampunkanlah dosa kedua Ibu Bapaku, kasihilah mereka seperti mana mereka mengasihi ku ketika aku masih kecil dan tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang beriman"

No comments: