Tuesday, February 5, 2013

JOBLESS - USELESS - HOPELESS


Assalamu'alaikum Warahmatullah Wabarakatuh...

Pekabo kome sume? teman harap sume sihat-sihat adenye... "JOBLESS - USELESS - HOPELESS" reality yang separa benar ni pasti pernah melanda 2 daripada 10 manusia dalam dunia ni, sama ada ia menerawang dalam ruang fikiran atau ia sama sekali menghantui kehidupan terutama golongan graduan lepasan institut pengajian tinggi. Rata-rata mereka yang terlibat bukanlah tidak berusaha mencari kerja, namun nasib tidak menyebelahi mereka, atau mungkin sahaja sistem meritokrasi, kronisme, atau sentimen/faktor lain yang ekstrem menjadikan mereka mangsa. 

Ramai juga yang merasa tidak patut mencari pekerjaan yang di bawah tahap kualifikasi/kelayakan yang mereka ada atau jauh lebih rendah daripada ekspektasi masyarakat umumnya dan ahli keluarga khasnya. Aku dah 2 bulan menganggur, tiap hari menambah tebalnya muka menghadap pandangan sinis, mendengar ayat-ayat yang 'membina' hingga merasakan akulah manusia yang paling useless dan hopeless dalam dunia ni.

Pernahkah anda mendengar ada manusia yang ditakdirkan untuk tidak bahagia dan tidak mencapai segala apa yang dicita!? maybe or maybe not! kadangkala sehingga membawa kepada putus asa pada kehidupan seseorang manusia. setiap hari memohon pekerjaan namun penantian terus menjadi penantian, pengharapan tinggal harapan sampai hampir berhenti berharap. Menangis, mengelamun, merenung masa depan yang kian kelam, - Mungkin semua ini kifarah dosa

Apa pun, aku percaya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat diriku

-Biar putus asa dengan hidup, jangan putus asa dengan Allah-

No comments: