Sunday, May 1, 2011

KESEMPATAN 2

Assalamu'alaikumu sekali lagi buat teman-teman semoga sentiasa bahagia di samping keluarga yang dikasihi. Alhamdulillah masih lagi berKESEMPATAN membuat corat-coret di blog usang ini. masih lagi tercari-cari idea untuk kembangkan tajuk KESEMPATAN dalam posting sebelum ni... Ya Allah... curahkanlah ilham buat ku...

Dalam kehidupan ini memang banyak cabaran yang telah, sedang dan bakal kita harungi termasuklah cabaran dalam kerjaya, keluarga, percintaan, persahabatan, kewangan, dan macam-macam lagi. Dalam kita melalui halangan tersebut kita seringkali mengambil KESEMPATAN dan diambil KESEMPATAN, kenapa aku cakap macam tu? haaaa... nanti aku cerita... (padahal tak ada idea)
 
Sepanjang hayat aku, dah banyak KESEMPATAN yang aku ambil, kadangkala dengan cara yang betul kadangkala dengan cara yang salah, tapi semua itu kita pelajari dalam sekolah kehidupan yang luas, sentiasa memperbaiki diri adalah kunci kejayaan. KESEMPATAN tak selalu hadir, selalunya perlu kepada usaha kita sendiri, bak kata pepatah "Luck is when effort meet the opportunity" ermmm.... betul ke ape aku taip ni? kire lebih kurang macam tu lah...
 
Ada orang mengambil KESEMPATAN atas kelebihan mahupun kelemahan orang lain. Contoh pertama bila kita tengok orang lain ada kelebihan contohnya dari segi kewangan.... kita pun meminjam sampai tak hengat-hengat, sanggup mengadu dan merayu bagai, bila tak dapat ada juga yang mencebik dan mengutuk belakang...(aku pernah buat ni)... Contoh lain pula, kita lihat orang lain dalam kesempitan, so kita pun mula mengambil KESEMPATAN dengan menghulurkan bantuan yang tak berbelah bagi tak kiralah sama ada berbentuk material mahupun tenaga, kemudian disertakan dengan ungkapan "aku ikhlas" namun agenda di sebaliknya hanya dia dan DIA sahaja yang tahu... Bagi aku tidak perlulah mengungkapkan perkataan itu kerana Allah sahaja yang layak menilai ikhlas, bukankah "ikhlas itu ibarat semut hitam di atas batu hitam dalam malam yang gelap gelita" dan "ibarat tangan kanan menderma tangan kiri tak tahu apa-apa".... macam manalah kita tahu yang kita ikhlas? .... fikir dan renungkan semula... 
 
Dalam kehidupan juga banyak mengajar kita karenah diri kita sebagai manusia serta bagaimana perlunya KESEMPATAN yang ada perlu diimplementasikan dengan cara yang betul. Manusia punya cita, rasa, dan citarasa, namun adakah itu yang menjadi kuncinya? kata orang tua-tua, "ikut rasa binasa". Dalam perjalanan yang singkat ni kadangkala kita di atas terkadang di bawah kalau nak statik duduk la kat tengah diam-diam jangan kacau orang lain, mana boleh macam tu der! Buat baik berpada-pada, buat jahat sekali-sekala... hahaha, bak lagu mantera beradu "ramai saudaraku yang baik telah dipijak" siapa yang pijak!? mestilah oleh orang yang mengambil KESEMPATAN... 
 
Di dunia ni cuma manusia yang selalu mengambil KESEMPATAN, pulak tu selalu lupa pada yang memberi KESEMPATAN, tahu tak siapa!?.... tak tahu!? iskh.. iskh.. iskh... kronik... kronik... ALLAH Yang Maha Kuasa lah!!! Cuba kita fikir, manusia hidup macam mana? Setiap nafas yang terhirup adalah KESEMPATAN, setiap nafas yang terhela bersamanya pengharapan... pengharapan untuk apa? .....  untuk nafas yang seterusnya supaya ada lagi KESEMPATAN... Allah izinkan kita bernafas so, maknanya Allah bagi kita KESEMPATAN... tak percaya?.... tak percaya sudah!!! bak kata Bapak, "ADA AKU KESAH!!!" 

Di KESEMPATAN ini aku mohon maaf pada semua yang mengenali aku atas KESEMPATAN yang telah aku ambil daripada korang semua sama ada sengaja mahupun tidak, harap-harap aku boleh hidup lebih tenang dengan kemaafan korang. Di KESEMPATAN ini juga ingan aku nyatakan bahawa kotak idea aku sudah kering.... Argh.... malas la nak citer panjang-panjang, pandai-pandai korang la nak amik KESEMPATAN.... kepala otak aku da KESEMPITAN ni.... hahahaha...

SEKIAN... jumpa lagi dalam posting akan datang...

No comments: