Saturday, May 7, 2011

PEMBUNUH YANG BERMAHARAJALELA

Assalamu'alaikum W.B.T.  semua pengunjung blog usang. Apa khabar korang semua? ada baik? hopefully sume dalam keadaan yang terbaek!!!! Alhamdulillah sekali lagi Allah berikan kesempatan untuk berkongsi fikiran dan harap posting kali ini dapat menyedarkan kita, tak banyak kita ambil sedikit tapi ada baiknya kita kongsi-kongsikan dengan kawan-kawan... 
 
Dewasa ini banyak usaha dilakukan kerana kes pembunuhan semakin berleluasa, namun semua ikhtiar bagaikan sia-sia bahkan muncul lebih ramai pembunuh-pembunuh amatur tanpa segan silu cuba membunuh ahli keluarga, teman-teman, jiran tetangga, dan ummah seluruhnya... walaupun aku pernah tergolong dalam golongan pembunuh ni, namun aku cepat sedar dan aku seru semua pembaca ikutlah jejak aku!!! "Follow Me" waaaahhhh.... 
  
YA!!! pembunuh itu adalah perokok... PEROKOK... kenapa aku benci sangat dengan rokok ni? dah tentulah kerana menatang ni membahayakan kesihatan dan boleh membawa maut!!! dulu aku merokok sebab nak cuba-cuba... katenyer!!! and then ape yang aku dapat? tak ada yang baik pada rokok ni... kita cuma boleh dapat...
  • Barah paru-paru
  • Kelelahan akibat COAD dan emphysema
  • Sakit jantung iskaemia
  • Kerosakan pada salur darah spt peripheral vascular diseases
  • Kanser pundi kencing
  • Air mani tidak normal
  • Lemah ingatan
  • Jika mengandung anak boleh terbantut perkembangan
  • Meningkat risiko kecederaan pada anak yang di kandung
  • Risiko kerosasakan sistem pernafasan pada bayi atau anak kecil
  • Risiko mengidap berbagai jenis barah @ kanser meningkat
Rasanya lebih baik sedut asap kereta, percuma lagi. hehe. Lagi? Tidak mahu membahayakan kesihatan orang lain. Merokok ni bukan sahaja membahayakan kesihatan diri tetapi juga orang sekeliling. Kerana itulah aku kata perokok ni pembunuh!!! Mak aku meninggal kerana barah paru-paru (Al-Fatihah), tapi yang peliknya mak aku tak pernah merokok!!! Jadi salah siapa? salah pembunuh la!!! bukan aku tak boleh terima Mak meninggal sebab da sampai ajal, tapi asbab tu buatkan aku benci sangat ngan perokok. Memang la depan mata wat dono je, dalam hati menyumpah seranah perlakuan mereka.



Kat sini aku nak pesan gak pada pembunuh-pembunuh yang diluar sana supaya berhentilah merokok dengan mencari aktiviti-aktiviti yang boleh mengurangkan keinginan untuk merokok seperti bersukan, kerap mandi dan beribadah, dan banyak lagi benda yang lebih berfaedah daripada membunuh!!! Bagi yang baru mula nak merokok, ingatlah korang bakal melakukan jenayah besar walaupun tiada hukuman di dunia, ingatlah.... ada yang akan menuntut di 'sana' kelak...

Ada orang kata mereka merokok kerana ingin mencuba (sama la macam aku dulu) maklumlah gelojak remaja dalam fasa perubahan hormon, sume nak cube, alasan takut kawan tak acknowledge jadi geng... KEPALA OTAK!!! mula dengan mencuba lama kelamaan jadi tabiat dan ketagihan yang sukar dikikis, lepas tu ada la fatwa baru mengatakan merokok untuk kurangkan stress dan yang lebih bodoh lagi merokok sebab nak nampak macho.... SEDIH!!!

JOM BERHENTI MEMBUNUH!!! tapi macam mana?
  • Berhenti terus jika nak berhenti. (aku sendiri yang buat)
  • Elakkan dari bergaul dengan perokok-perokok
  • Cuba kurangkan merokok. Kira letak target. cth 1batang sehari, 1 batang seminggu, 1 batang sebulan. 
  • Jumpa pakar. Rujuk doktor.
  • Amik Niquitine (supplement nikotin) atau rokok elektrik yang banyak dipasaran sekarang.
Akhir kata sekali lagi aku menyeru semua pembaca untuk kita amalkan cara hidup sihat dengan tidak merokok dan sebarkan demi dunia yang lebih indah, kalaupun bukan untuk kita rasa fikirlah untuk generasi selepas kita...

SEKIAN... Wassalamu'alaikum W.B.T

No comments: