Thursday, May 5, 2011

MAAF : BERSANGKA BAIK

Assalamu'alaikum W.B.T.buat semua, Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi kerna berkat limpah rahmat-Nya kita masih lagi bernafas menghirup udara dan masih memberi kita kesempatan meneruskan pembelajaran di sekolah kehidupan ini....

MAAF; menurut Kamus Dewan Rujukan Persuratan Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka, ia memberi maksud pembebasan dari sebarang tuntutan kesalahan dan lain-lain, selain itu ia juga memberi makna melepaskan seseorang dari hukuman atau denda atas kesalahan/kekeliruan. Maaf juga sinonim dengan ampun, maghfirah dan belas kasihan. Antara kata terbitan yang lahir daripada perkataan maaf ialah, pemaaf, memaafkan, permaafan, kemaafan, dan bermaaf-maafan.

Dah kita kenal makna maaf, sebenarnya posting kali ini aku hendak memohon kemaafan daripada sesiapa sahaja yang mengenali aku baik secara langsung mahupun tidak. sebagai manusia yang bersifat insani tidak terelak bagi aku melakukan kesalahan dan khilaf dalam kehidupan ini. Aku cuma watak biasa dalam pentas dunia yang beralih dari satu babak ke satu episod ke satu cerita ke satu kronologi ke satu ape-ape je lah. Ringkas cerita "Aku adalah Aku"...

Melafazkan perkataan maaf amatlah mudah seperti mengorek hidung, namun sejauh mana ia terbit dari lubuk hati yang paling dalam? cuma Allah sahaja yang tahu... kadangkala ada yang mengalirkan air mata demi mengharapkan sekelumit kemaafan, dengannya harapan pada simpati moga lapang rasa di hati, siapa yang tak berasa lega menerima kemaafan? mustahil tiada...

Aku memang begini, mudah melaku salah, mudah pula meminta maaf, "drama king"? terpulang pada pandangan masing-masing, aku cuba sehabis baik untuk BERSANGKA BAIK terhadap semua walau hakikatnya terbuku ragu di sudut kalbu. Kata arwah Abah, ragu itu dari syaitan, so lebih baik aku jauhi keraguan dan bersangka baik sesama manusia... tapi bak posting aku baru-baru ni lah, "buat baik berpada-pada", kalau da sampai hilang percaya, manakan datang sangka baiknya....

Ujian-demi ujian mengajar aku erti syukur, ujian tandanya Allah prihatin terhadap aku, Allah tak meninggalkan aku sendiri, dan BERSANGKA BAIK kepada Allah adalah perkara yang amat penting dalam kehidupan kita. Tanpa sangka baik kepada Allah, wujudlah si kaya lari dari Allah, si miskin jauh dari Allah, yang sihat lupa pada Allah, yang sakit meninggalkan Allah (macam lirik lagu Ingatlah nyanyian Sakha)

Allah bersifat maha pengampun tertera pada nama-Nya "Ghaffur", sedangkan Allah Maha pengampun, siapa kita untuk tak mengampunkan? jadi sebelum lelap mata malam ini aku seru diri aku dan semua orang untuk memaafkan... supaya urusan akhirat kelak lebih mudah dan tak perlu menuntut segala, tapi kalau bab hutang tu, aku sarankan selesaikanlah sesegera mungkin...kerana hutanglah Rasulullah melantunkan perkataan "Celakalah" sebanyak tiga kali...

Apa-apapun, semoga kemaafan yang kita bentangkan menenangkan jiwa kita dan menjadikan tidur kita lebih lena, bila aku maafkan, kita maafkan, maka lebih ramai yang mendapat kemaafan... selamat malam...

Sekian dan sehingga bertemu kembali...

1 comment:

bapakglam said...

apapun kita lebih tau diri kita n biarlah apa yg org nk kata sal kita...cma kdg2 jdi org yg asyik minta maaf ni smpi org amik kesempatan...tu yg susah...but nyway...glamzfam ttp the best!!!!