Friday, October 21, 2011

LELAKI OH LELAKI !!!

Assalamu'alaikum W.B.T, Alhamdulillah wa syukurillah atas keizinan-Nya kita berkongsi lagi dalam ruangan Blog Usang ini, terima kasih atas sokongan korang semua kepada seorang sampah seperti aku, atas komen-komen dan perkongsian melalui facebok dan emel. Aku juga berharap perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua demi menuju kehidupan yang lebih baik. Aku pun tak kisah kalau ade yang nak mengutuk aku, sebab apa yang aku kongsikan ni untuk yang nak menerima, yang tak boleh terima, semoga berbahagialah adanya. Aku ni cuma sampah, bukanlah baik sangat pun, baik pun belum tentu sangatnya apatah lagi....


Kalau topik yang lepas mengenai perempuan, topik kali ini pasal lelaki pulak. Aku sebagai seorang lelaki nak jugak berkongsi sesuatu walaupun ada yang benci, ADA AKU KESAH!!! kalau benci pi la baca posting SAMPAH BERBICARA~ JANGAN ADA BENCI... Saja ja aku promote baca posting yg lepas... Get back on track... Apa yang kita nak bincangkan pasal lelaki antaranya ialah peranan lelaki, kelebihan, kelemahan dan penambah baikan... Insyaallah sekadar perkongsian untuk kita semua.


Allah Maha Bijaksana menjadikan makhluk berpasang-pasang; lelaki dan wanita, bumi dan langit, siang dan malam, syaitan dan malaikat, gunung dan lembah, matahari dan bulan, begitulah seterusnya.Banyak hikmah dalam kejadian alam yang perlu direnung dan dijadikan bukti keagungan Allah. Satu contoh dalam kejadian manusia, Allah jadikan wanita bersifat lembut dengan nisbah 9/10 malu dan 1/10 akal, manakala lelaki 9/10 akal dan 1/10 malu.



  1. LELAKI OH LELAKI !!! Atas kelebihan akal inilah, Allah menjadikan kaum lelaki penjaga bagi kaum wanita. Begitu juga dalam apa jua masalah, Allah menyamakan 2 wanita dengan 1 lelaki; contohnya dalam hal penyaksian.Walaupun kurang berakal, namun wanita ada sifat malu. Kerana ada malulah, wanita dipandang mulia. Kalaulah wanita tiada malu, habislah dunia ini. Begitu juga lelaki, meskipun kurang malu namun mereka mempunyai akal yang dapat memikirkan kesan dan sebab-akibat sesuatu perkara. Kalaulah lelaki tiada akal, dunia akan jadi kucar-kacir. 
  2. LELAKI OH LELAKI !!!Begitulah kebijaksanaan Allah untuk menjaga keharmonian alam. Namun apa dah jadi pada masa ini. Wanita sudah tidak ada perasaan malu lagi; bebas bergaul tanpa batas, bebas keluar hingga larut malam. Manakala lelaki pula sudah tidak menggunakan akal lagi malah merosakkannya pula. Fikirkanlah kesan buruk yang akan menimpa masyarakat jika fitrah kejadian ini sudah diabaikan. Wanita yang sepatutnya malu dah tiada malu lagi; lelaki yang sepatutnya berakal dah hilangkan akal mereka. Perempuan dengan gejala dedah; lelaki dengan gejala dadah.Kata orang tua-tua - pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara kini sudah hampir berkubur. Apa tindakan kita sekarang?
  3. LELAKI OH LELAKI !!! Firman Allah di dalam Al-Quran bermaksud: "Kaum lelaki adalah pemimpin kaum wanita". Ayat ini jelas menunjukkan kepada kita bahawa kepimpinan adalah diterajui oleh kaum lelaki; manakala kaum perempuan adalah golongan yang dipimpin. Inilah fitrah atau sunnatullah yang berkuatkuasa dalam kehidupan manusia di dunia ini sepanjang zaman. Dalam ayat lain pula Allah berfirman, bermaksud "Peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka." Perintah ini ditujukan kepada kaum lelaki yang menjadi ketua sesebuah keluarga.
  4. LELAKI OH LELAKI !!! Lewat ini pelbagai berita dapat kita peroleh dari media, kejadian rogol, bunuh, pergaduhan, keganasan domestik dan macam-macam lagi. Walaupun banyak faktor dikaitkan dengan gejala keruntuhan akhlak yang berlaku sekarang, namun faktor yang jelas ialah kurang berkesannya peranan yang dimainkan oleh kaum lelaki sebagai ketua yang memimpin ahli-ahli keluarganya. 
  5. LELAKI OH LELAKI !!! Besarnya  tanggungjawab kita sebagai lelaki, malah besar juga janji ganjaran Allah kepada kita. Lelaki seperti manakah kita? Jangan di gudahkan, masih punya ruang perubahan, tak banyak sekurang-kurangnya sedikit, semoga dinilai dan diredhai Allah, bak pepatah inggeris yang telah di'translate' dan diolahkan: Setiap orang jahat punya masa depan, dan setiap orang baik punya masa silam.

JADILAH LELAKI SEPERTI INI

Jadilah seorang lelaki yang beriman,
Yang sentiasa haus dengan ilmu,
Yang sentiasa dahaga akan pahala,
Yang solatnya adalah maruah dirinya,
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar,

Jadilah seorang lelaki,
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya,
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya,
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang,
Yang mempunyai ramai kawan dan kurangnya lawan.

Jadilah seorang lelaki,
Yang sentiasa berbakti kepada orang tua dan keluarga,
Yang bakal menjaga kerukunan rumahtangga,
Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam,
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat.

Jadilah seorang lelaki,
Yang sentiasa bersedia untuk menjadi imam,
Yang hidup di bawah naungan al-Quran,
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara,
Yang sujudnya penuh kesyukuran dengan rahmat Allah ke atasnya.

Jadilah seorang lelaki,
Yang tidak pernah membazirkan masa,
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan,
Bangunnya Subuh penuh kecergasan,
Kerana sehari lagi usianya bertambah kematangan.

Jadilah seorang lelaki,
Yang sentiasa mengingati mati,
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat,
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga,
Agar berputik tunas yang bakal menjaga baka yang baik


Sebagai penutup sayugianya kita kembali kepada dasar Islam untuk mengembalikan martabat lelaki sebagai ketua yang diamanahkan untuk memimpin ahli-ahli keluarga dan kaum wanita amnya.Walaupun kesilapan ini seolah-olah berpunca daripada wanita tetapi sebenarnya adalah berpunca daripada lelaki yang tidak berjaya mentarbiah wanita yang diamanahkan kepadanya...Wallahualam.

No comments: