Tuesday, October 18, 2011

SAMPAH BERBICARA~ JANGAN ADA BENCI

Assalamu'alaikum W.B.T buat semua pengunjung, blog walker mahupun stalker yg tumpang lalu, mengintai, menjengah dan lebih-lebih lagi yang memberi respon pada setiap coretan aku sebelum ini... *lepas ni sape nak komen in private boleh email ke nuekz_86@yahoo.com atau nuekz08@gmail.com . amatlah dialu-alukan... Alhamdulillah sampah ini masih bernyawa dengan jari berkeletak-keletuk di atas papan kekunci mencuri-curi masa senggang di pejabat untuk mencurahkan perasaan sekadar berkongsi dan menanti komen balas sama ada membina mahupun meruntuh motivasi.

Walaupun tajuk kali ini jangan ada benci, aku ada juga berharap ada beberapa individu dalam dunia ni membenci aku. bunyi macam pelik kan? kenapa nak orang benci kat kita, bukankah dibenci itu perkara negatif? biarlah aku menyimpan rahsia ini kemas-kemas sehingga jasad dikandung tanah tanah, budi yang baik dikenang jua... eh! ape aku merepek ni....? hehehe, bukan apa, kadang-kadang dengan membiarkan seseorang membenci kita, kita dapat menilai siapa diri kita sebenarnya dan aku pun tahu aku hanyalah sampah yang eksklusif kerana mempunyai hati dan perasaan.

Sebelum cerita sampah melayang lebih jauh, jom kita layan lagu ni...

Evergreen kan lagu ni? memang layan habis. Hidup ini memang macam ni, ada kala kita tak dapat lari dari sifat benci-membenci, tapi biarlah rasional. Kita digalakkan membenci tindakan yang salah namun bukan membenci individu yang melakukan kesalahan itu kadangkala sekaligus menampakkan kita bersikap prejudis. Prejudis ni menatang ape pulak!? Moh kita periksa daftar kata di Kamus Dewan Edisi ke-4 jap... ia membawa maksud "Rasa suka atau tidak suka yang tidak berasas terhadap sesuatu." Amacam, ada faham?

Kadangkala sikap prejudis ni lahir dari prasangka baik mahupun buruk dan prasangka itu sifatnya was-was dan setiap yang was-was itu datangnya daripada syaitan, syaitan pula musuh manusia jadi masing-masing fahamlah hubung kait perkara ini. *kenyataan ini adalah ilham yang terlintas di minda, tanpa merujuk pada mana-mana pakar ataupun kajian terdahulu... (nama pun sampah, kalau bicara berupa sampah, apa ku kesah!) Apa pula kata anda? jangan lupa respon ke email...hehehe.

Perasaan benci ini sebenarnya boleh merebak umpama wabak, kalau kita memendam benci terhadap seseorang, sehingga suatu masa aura kebencian itu akan menulas ke sekeliling dan bembiaklah rasa benci orang lain terhadap kita. Sebagai contoh, seorang anak membenci kedua ibu bapanya mungkin akan dibenci oleh kawan-kawannya, seorang jiran membenci jirannya mungkin akan dibenci oleh rakan sekerjanya. *contoh dari salah satu artikel Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah. 

Jadi cara terbaik untuk kita membunuh perasaan benci ialah dengan memaafkan semua orang sebelum kita tidur. Teorinya mudah, jika sebelum tidur kita mencuci muka, memberus gigi, membasuk kaki, *kalau pakej bersugi dan berwudhuk lagi baik. Takkanlah kita tak mahu sertakan aktiviti membersihkan hati dengan memaafkan semua orang? betul tak? kesannya bukan sahaja terhakis rasa benci, malah hati akan rasa lebih tenang.

Antara amalan yang dapat mendinding kita daripada perasaan benci adalah:-
  1. Menjaga solat (serta ibadah-ibadah khusus yang lain)
  2. Sentiasa bersangka baik dengan semua orang (dalam keadaan berwaspada)
  3. Memberikan senyuman ikhlas kepada orang sekeliling
  4. Banyakkan bersedekah
  5. Banyakkan bersabar
  6. Sentiasa bersyukur
  7. Tidak lokek untuk memberi maaf
  8. Ingat mati dan macam-macam lagi...
Bersama-samalah kita menghakis rasa benci supaya dunia yang kita huni ini lebih indah walaupun daripada mata seorang sampah seperti aku. Walaupun aku sampah, aku juga berusaha membunuh perasaan benci kerana aku tetaplah hamba yang hanya punya dua telapak tangan namun berharap dapat menceduk selaut redha sedangkan di pundak kepala letaknya segunung dosa...  

No comments: