Saturday, September 13, 2008

PAGI INI

Pagi yang hening, Shairazi menguak langsir bilikku,

“Abang, bangun sahur”.

“Hmm… baru jam 03:30, awal lagi”.

Aku terus melayan lena ku, hinggalah…

“Abang, abang dah sahur belum? Minum lah air dulu”.

“Hmm…ok, ok”.

Pagi ni aku bulatkan tekad untuk turun subuh berjemaah di masjid, dah hamper seminggu aku tak berjemaah subuh di sana. Apa-apa hal pun, mandi lah dulu. Terfikir nak melawat Huzairy sebelum berangkat ke masjid, kesian dia, baru nak tidur rupanya, sepanjang malam belajar sebagai persiapan menghadapi midterm bagi subjek Takaful Muamalat dan Operation Management, atau mungin sekali bertungkus lumus menyiapkan assignment yang bertimbun-timbun.

Usai sahaja solat subuh di masjid, ustaz menyampaikan kuliahnya. ‘Cinta Dunia dan Takutkan Mati’ tajuk yang agak common, namun perlu selalu diperingatkan supaya kita tidak terus leka dengan dunia.

Rasulullah SAW bersabda: “Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan mengerumuni mereka bagai orang yang makan dengan rakus.”

Sahabat bertanya, “Apakah ketika itu umat Islam lebih sedikit daripada kami?”

Sabda Rasulullah, “Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka ibarat buih di laut.”

Sahabat bertanya lagi,“Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?”

Rasulullah menjawab: kerana ALLAh telah mencabut ketakutan dari hati musuh-musuh Islam dan mereka ditimpa dua penyakit iaitu mereka ditimpa penyakit Al Wahan.”

Sahabat bertanya lagi, “Apakah itu Al Wahan?”

Rasulullah bersabda, “Cinta dunia dan takut mati"

Selain itu ustaz juga menerangkan perihal syaitan yang akan merosakkan kita manusia daripada segenap arah, bisikan suara di telinga, perasaan sangsi dihati, kedangkalan fikiran pada akal dan nafsu dari perut.

“sesungguhnya syaitan itu bagi manusia merupakan musuh yang nyata”

Antara maksud sepotong ayat Quran yang disampaikan, mambuatkan aku berfikir sejenak hidup silamku, mengingatkan aku selama ini aku sering menuruti nafsu, mengiyakan bisikan syaitan… astaghfirullahal ‘azim….

Hmm… teruslah Berjalan, Melihat dan Mentafsir di sekolah kehidupan ini demi mencapai mardhatillah. Ibadah fardhiyyah diperkasakan, yang sunat diperbanyakkan, dakwah diteruskan, doa munajat dipanjatkan, redha Allah diharapkan…

No comments: