Sunday, September 7, 2008

Pengalaman 1

Assalamu’alaikum WBT. Pengalaman lalu mengajar erti ketabahan, sejauh mana kita mengimplikasikan dalam kehidupan seharian kita supaya menjadi lebih baik dari semalam, dipetik daripada Ali bin Abi Talib R.A, manusia yang hari ini lebih baik dari semalam merupakan manusia yang berjaya, manusia yang hari ini sama seperti semalam adalah manusia yang tertipu, manakala manusia yang hari ini lebih teruk dari semalam adalah manusia yang rugi.

Suka untuk aku berkongsi pengalaman ku bersama kamu semua, kehidupan selama tujuh tahun di asrama banyak membantu dalam proses pembentukan diri aku. Masih terngiang-ngiang lagi di telinga, kata-kata yang mengguris jiwa, merobek sukma, sukar diterima namun ku telan jua.

“Babi ko ni, ko selalu buat taik ngan aku, ke memang suke tengok aku kene rotan ngan cikgu kan!?. Sial, pukimak, celaka!!!”.

“daripada korang undi lahanat ni jadi ketua, baik lagi ko lantik fire estinguisher ni, lagi banyak faedahnye”.

Antara kata-kata yang dilemparkan secara terus dan secara serang belakang. Kadangkala aku cuba mentafsir, mengapa mereka sanggup memperlakukan aku sedemikian rupa, namun aku percaya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya, Allah itu Maha Adil. Aku bukan sengaja menjaga tepi kain mereka, tapi aku mahukan generasi selepas aku terlahir sebagai individu-individu yang membawa perubahan positif kepada asrama dan sekolah yang aku cintai, juga demi masa depan mereka. Salahkah aku cuba melakar hari esok yang lebih baik dan cerah?

Teringat pesan allahyarham mak dan abah selalu berpesan padaku setiapkali sebelum aku pulang ke asrama,

“nuar, belajar rajin-rajin, jangan main-main je. Ingat, ilmu tu harta paling berharga, perlu banyak bersabar untuk menimbanya, selalu bersabar dan bersyukur, insyaAllah, Allah akan bantu tunjukkan jalan”.

Pesanan itu tak pernah aku lupakan, biarpun mereka sudah pergi selamanya. Serasa tunggak yang dulu menyokongku teguh sirna satu persatu, tinggal aku yang goyah dan rapuh.

Kini aku masih berjalan dalam laluan pembelajaran, melihat segala palitan warna keindahan agung ciptaan-Nya, dan mentafsir enigma yang sedikit sebanyak menjadikan hari esokku lebih baik dari semalam yang ku tinggalkan.

No comments: