Tuesday, September 9, 2008

Semalamku 2

Assalamu’alaikum WBT, Isnin 8 September 2008 semalam tiada apa yang terlalu istimewa, semuanya berjalan seperti biasa, lebihnya cuma ada midterm bagi subjek Model Perniagaan E-Dagang, itu pun sekadar menggoreng sampai hangus. Mana taknya, sepanjang hari asyik fikir benda lain, sampai apa yang dibaca tak masuk juga dalam kepala.

Berasa kekurangan dan semakin tak kena, masa berubah dan aku juga berubah, bacaan al-Quran semakin kurang lancar dan kadang kala tajwid pun habis dilanggarnya. Teringat zaman kanak-kanak seawal usia enam tahun, belajar tajwid dan baca al-Quran di rumah Allahyarhamah Nenek Melah dan Atuk Leman, dua pasangan inilah antara orang pertama yang mengajar aku alif, ba, ta selain daripada mak dan abahku dan juga ustazah di Sekolah Agama Rakyat Imam al-Ghazali di kampungku Kampung Budiman. Hanya ketika aku berada dipertengahan darjah dua barulah aku mula membaca alQuran setelah khatam kitab Muqaddam. Namun di sana kurang ditekankan bab tajwid sehinggalah ketika darjah empat aku mula belajar tajwid dan al-Quran secara serius di Masjid al-Falah Kampung Budiman dibawah bimbingan seorang anak muda bernama Mohd Noh dan menantu Atuk Leman; Wak Jais.

Serasa begitu sukar membaca al-Quran dengan menggunakan tajwid dan makhraj yang betul, kalimah ‘Bismillahirrahmanirrahim’ sahaja hampir tiga minggu untuk disempurnakan bacaannya. Namun aku sangat-sangat bersukur kerana berkat hidayah Allah dan ketekunan aku belajar, kini aku mampu membaca dan mengesan sendiri setiap kesalahan dalam bacaanku. Namun aku masih memerlukan ada insan lain yang dapat membantu untuk tasmi’ bacaanku.

Jom tadarrus

Hampir setiap malam seorang sahabat mengajakku ntuk sama-sama menyertai jemaah tadarrus selepas solat sunat Tarawih, walaupun mengantuk, aku cuba gagahi jua untuk turut serta bersama mereka. Malam pertama dan kedua Ramadhan ada empat kumpulan, lima malam seterusnya ada tiga kumpulan, sekarang hanya tinggal satu kumpulan sahaja, mana yang lain? Oooo…meeting assignment, tugasan, makan, tidur….ZZZZzzzZZZzzz....

Moreh apa malam ni ek?

Nasi goreng kot, tak pun cucur

biskut pun sodap

Apa pun hidangan untuk moreh, tetap dijamah penuh selera, indahnya hidup berjemaah, hampir semuanya dikongsi bersama. Jika setiap hari begini mahu saja aku kekal di sini, namun itu pastinya hanya anganan kerana esok bukan aku yang menentukannya. Apa yang mampu aku lakukan hanyalah terus Berjalan di lorong hayatku, Melihat setiap coretan di sekolah kehidupaan, dan cuba Mentafsir maksudnya, demi redha dan maghfirah Illahi.

1 comment:

Anonymous said...

salam Ramadhan 9..

ermmm best duk dalam berjemaah..sedih ni tak dapt dah duk dalam jemaah.. ermm sob.sob...
windu duk share masalh..n mkn sama2...

Teruskan perjuangan..:)